Wat is VoIP?

VoIP, ook wel internettelefonie of IP-telefonie genoemd, is in 2004 in Nederland geïntroduceerd. Tegenwoordig gebruiken steeds meer bedrijven deze manier van bellen en is het niet meer weg te denken uit de zakelijke wereld. Maar wat is het precies? In dit artikel leggen wij dit uit. 

Betekenis

VoIP is een afkorting voor Voice Over IP. Dit houdt in dat je belt over een IP verbinding. Dit is vrijwel altijd een internetverbinding. Heel zelden kan het ook over intranet gaan. Dat is een intern VoIP netwerk. Voor deze manier van bellen is geen analoge telefoonverbinding meer nodig. Het gesprek wordt omgezet in een digitaal signaal. Je kan dus gemakkelijk overstappen van vaste telefonie naar VoIP

Benodigdheden

Voor VoIP is geen speciale hardware nodig. Deze is echter wel beschikbaar om het bellen via internet gemakkelijker te laten verlopen, maar dit is dus geen vereiste. Alles wat je nodig hebt is een internetverbinding, een computer, een headset en een softwarematige telefoon. Deze telefoon heb je nodig om te verbinden met applicaties om zo via een apparaat naar keuze te kunnen bellen. Tegenwoordig zijn er ook apps op het gebied van VoIP-oplossingen gekomen. Deze kan je installeren op je smartphone waarna je via WiFi kunt bellen en sms’en. 

Kostenbesparing

Door het gebruik van VoIP kan je besparingen zeker realiseren. De hoeveelheid telefoons en medewerkers bepalen grotendeels de prijs. Overige kosten zijn de nieuwe IP toestellen. De gesprekken onderling zijn daarentegen gratis en administratiekosten en telefoon declaraties zijn verleden tijd. Bovendien kan je waardevolle rapportages uit de IP centrales halen. Deze informatie kan meer inzicht geven in de kosten en het belgedrag. 

Wanneer gebruik je VoIP? 

VoIP wordt gebruikt door bedrijven die op grotere schaal telefoneren. Met een VoIP toestel kan je makkelijk een conference call maken met medewerkers op verschillende locaties. Bovendien kan je achterhalen of iemand aanwezig is of niet. 

Bron: Masters in Telecom