Wat is crisiscommunicatie?

Crisiscommunicatie is zoals het woord al zegt, de communicatie die nodig is wanneer er een crisis is ontstaan. In dit artikel hoor je meer over waarom crisiscommunicatie belangrijk is en andere dergelijke dingen die ermee te maken hebben. Wil je meer informatie over crisiscommunicatie of de regeling ervan? Ga dan naar Up Communicatie. Zij helpen jou in benarde tijden.

Wat is crisiscommunicatie?

Wanneer er een crisissituatie ontstaat is het enorm belangrijk dat je informatie verzamelt, verwerkt en verspreid. In essentie noemen we dit crisiscommunicatie.

Bij meeste mensen slaat de paniek al gauw toe wanneer er een crisis ontstaat en het hoofd koel houden in dat soort moment is dan erg moeilijk. Het is een reactie die begrijpelijk is, maar toch kan je in een crisis beter niet bezweren onder de druk van paniek. Een crisis kan je namelijk in sommige gevallen er een voordeel uit halen en daarnaast is het in ieder geval een belangrijke les voor de toekomst. Meeste crisiscommunicatie is daarom ook rond het idee dat waar een crisis is er een kans ontstaat. Ook Up Communicatie geloofd hierin, daarom vraagt het model van Up Communicatie voor crisiscommunicatie ook de volgende vragen:

  • Welke voorbereidingen heb je getroffen voor een crisissituatie?
  • Wat doe je als een crisis ontstaat?
  • Welke stappen kan je nemen voor een goed resultaat na de crisis?

Als je deze vragen kan beantwoorden dan ben je al met crisiscommunicatie begonnen, tevens zorgt het er ook voor dat je jezelf kan focussen en een koeler hoofd krijgt wanneer er crisis ontstaat. Deze vragen zijn als het ware crisiscommunicatie voor jezelf!

Hoe verander je een crisis naar een kans?

Met het ontstaan van een crisis weten niet alleen werknemers wat ze moeten doen, ook bedrijven raken vaak de macht over het stuur kwijt. Voor iedereen zijn er echter kansen tijdens een crisis. Allereerst kan je tijdens een crisis leiderschap kwaliteiten vertonen. Wanneer iedereen niet weet wat hij moet doen is er altijd wel iemand die het leiderschap moet overnemen om ervoor te zorgen dat de zaak blijft draaien. Dit is een uitgelezen kans voor een werknemer om te laten zien wat hij of zij in zijn mars heeft! Daarnaast hebben we het hierboven al benoemd, van een crisis kan je leren. Als je van een crisis leert zorg je ervoor dat je volgende keer beter bereid bent!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *